Program autorski „Tradycje w polskim domu”
przeznaczony dla klas I-III
Osoba realizująca: Bogusława Kuklińska – nauczyciel nauczania zintegrowanego


    Program jest realizowany w kl. IIIa w ramach działalności „Koła miłośników polskich tradycji”. Klasa posiada własny zwyczaj obchodzenia imienin i urodzin. Już we wrześniu uczniowie wykonali pocztówki urodzinowo – imieninowe dla kolegów i koleżanek z klasy. Każdy jubilat zasiada do stołu w urodzinowej czapeczce. Wypowiadając w myślach urodzinowe życzenie, zdmuchuje świeczki na torcie ze styropianu. Wybrany uczeń składa w imieniu całej klasy życzenia i wręcza pocztówkę. Dzieci śpiewają „Sto lat”. Nauczyciel dołącza się do życzeń, wręczając jubilatowi mini – prezencik od siebie. Obchodzący urodziny przy dźwiękach muzyki częstuje klasę cukierkami. Imieniny uczniowie świętują w podobny sposób (bez tortu i świeczek).
    Z okazji Dnia Edukacji Narodowej uczniowie wystąpili z programem artystycznym dla nauczycieli uczących w klasach 0-III. Występ miał charakter koncertu życzeń. Każda pani otrzymała różę.
    Już trzeci rok klasa opiekuje się grobem ułanów z 1920 r. znajdującym się przy ulicy Zwycięstwa. W tym roku na Święto Zmarłych dzieci samodzielnie wykonały kompozycje z zasuszonych i sztucznych roślin i zapaliły na grobie znicze.
    Z okazji Święta Niepodległości uczniowie udekorowali salę lekcyjną narodowymi barwami (białe orły na czerwonych jesiennych liściach) i uczestniczyli w zajęciach w Muzeum Wojska Polskiego, poznając historię walk o wolność i niepodległość narodu polskiego. Wzięli także udział w wojewódzkim konkursie plastycznym zorganizowanym przez muzeum pod hasłem „Rycerskim śladem...”. Na konkurs wpłynęło ok. 460 prac z różnych województw. Uczniowie z klasy III a znaleźli się w gronie trzydziestu najlepszych, zdobywając nagrodę (Daria Kowalewska) i wyróżnienie (Cezar Baranowski). Dzieci odebrały dyplomy i nagrody 14.12.2005 r. w Sali Rycerskiej Muzeum Wojska Polskiego z rąk dyrektora – p. Krzysztofa Filipowa.
W końcu listopada w klasie odbyła się impreza andrzejkowa. Przy dekorowaniu sali i przygotowaniu poczęstunku aktywnie uczestniczyli rodzice i uczniowie. Po wysłuchaniu opowieści nauczyciela o tradycji andrzejkowej przyszedł czas na wróżby i tańce. Impreza dostarczyła wszystkim miłych wrażeń i dużo radości.
    W ramach programu promującego naszą szkołę klasa IIIa wraz z wychowawczynią – B. Kuklińską zaprosiła do szkoły dzieci z Przedszkola Samorządowego nr 79. Przygotowano mikołajkowy program artystyczny w wykonaniu kl. IIIa pt. „Witaj, Święty Mikołaju” oraz dwie etiudy teatralne, której bohaterem była sławna szkolna lalka PTYŚ i przedstawienie pt. „Baśń o dwunastu miesiącach” przygotowane przez M. Kuklińskiego i szkolne koło teatralne. Przedszkolaki otrzymały od małego Mikołajka słodycze, a od organizatorów obrazki do kolorowania oraz listy do rodziców promujące Zespół Szkół Sportowych nr 1 z adresem mailowym szkolnej strony internetowej. Do Przedszkola Samorządowego Nr 79 zostały przesłane zdjęcia ze spotkania w naszej szkole, które zawieszono na przedszkolnej gazetce przeznaczonej dla rodziców.
    6 grudnia uczniowie klasy IIIa otrzymali od szkolnego Mikołaja małe prezenty przygotowane przez rodziców, poznali bliżej krainę Świętego Mikołaja, oglądając film video pt. „Laponia zimą”. Wykonali portrety Mikołaja i napisali list, który wraz z najładniejszym portretem został przesłany Mikołajowi w prezencie do Rovaniemi, z okazji jego imienin. Zaproszono go na Boże Narodzenie i opowiedziano o polskiej tradycji mikołajkowej. W ramach poznawania polskich tradycji bożonarodzeniowych kl. IIIa uczestniczyła w imprezie „Gwiazdka w skansenie”, zorganizowanej w Białostockim Muzeum Wsi. Dzieci zobaczyły podłaźniczkę pełniącą rolę choinki w dawnej Polsce. Obserwowały, jak wypiekano na wsi opłatki, jak produkowano pocztówki świąteczne (drzeworyt) i same uczestniczyły w produkcji. Wykonywały też papierowe ozdoby na choinkę, wysłuchały piosenek kolędników i obejrzały kukiełkowe scenki z szopki. Po powrocie ze skansenu uczniowie ubrali klasową choinkę, poznając symboliczne znaczenie ozdób choinkowych i wykonali szopki betlejemskie., także pocztówki świąteczne, które klasowy listonosz wręczył pracownikom szkoły wraz z życzeniami.
    W ostatnim dniu przed feriami świątecznymi w klasie odbyła się wigilia. Uczniowie zasiedli do symbolicznego wigilijnego stołu, dzielili się opłatkiem i prosforą, składając sobie życzenia, śpiewając kolędy. Na zakończenie przybył Święty Mikołaj, przynosząc prezenty.
 
 


Wycieczka do Miejsca Pamięci
Narodowej las w Bacieczkach),
 - wrzesień 2005


Zaduszki

 W Muzeum Wojska Polskiego

Daria Kowalewska odbiera nagrodę
w wojewódzkim konkursie plastycznym
"Rycerskim śladem"

Andrzejki

Andrzejki

Andrzejki

Urodziny w klasie IIIa

 Gwiazdka w Skansenie
Wsi Białostockiej

Noworoczne kolędowanie

Karnawałowy bal
Ufoludków w Spodkach

Koncert walentynkowy

Koncert walentynkowy

Portretowanie koleżanek w Dniu Kobiet

Nowy, ekologiczny sposób na
zimę - "topienie Marzanny"

Wielkanocne jajka w
"polarowym futerku"

Nasze propozycje na wielkanocny
stół - myszki i żagielki

Klasowe spotkanie przy
wielkanocnym stole

Polonez na apelu o
Konstytucji 3 Maja
 
    Po świątecznej przerwie uczniowie klasy IIIa powitali Nowy Rok 2006 toastem wzniesionym oranżadą i tańcem, po czym złożyli sobie życzenia. Przeanalizowali także swoje postanowienia noworoczne z minionego roku i napisali nowe.

    Kilka dni później, w przebraniach, kolędowali w szkole z gwiazdą, składając uczniom i pracownikom szkoły noworoczne życzenia. W zamian otrzymali słodycze i pieniądze. Szczególnie hojna dla kolędników była pani sprzedawczyni ze szkolnego sklepiku. Kolędnicy obdzielili słodyczami kolegów i koleżanki z klasy, a zebrane pieniądze przekazali na rzecz ciężko chorego ucznia naszej szkoły, w ramach walentynkowej akcji charytatywnej.
Uczniowie zapoznali się tradycjami karnawałowymi i wzięli udział w balu karnawałowym klas 0-III pod hasłem „UFO W SPODKACH”.
Przed feriami zimowymi dzieci wykonały prezenty dla babci i dziadka z okazji ich święta.

    W lutym klasa IIIa udekorowała salę lekcyjną witrażami w kształcie serc i przygotowała walentynki koleżankom oraz kolegom z klasy, które zostały wrzucone do szkolnej skrzynki walentynkowej. 14 i 15 lutego klasa zaprezentowała uczniom klas młodszych oraz swoim rodzicom, dziadkom i rodzeństwu walentynkowy program artystyczny pt. „ Każdemu wolno kochać…”. Gościnnie w programie wystąpili artyści ze szkolnego koła teatralnego z trzema etiudami, których bohaterami były lalki: Ptyś i Karolina. Spotkanie z rodzinami uczniów odbyło się przy świecach. Każdy gość otrzymał w dowód miłości i na pamiątkę niezwykłego spotkania czerwone serce oraz piosenkę.

    W karnawale (także w czasie ferii zimowych) reprezentacja klasy przygotowywała się pod kierunkiem A. Michalewicz i przy współpracy wychowawczyni, do występu na II Przeglądzie Artystycznych Zajęć Pozalekcyjnych, który odbył się w Tłusty Czwartek, 23 lutego 2006 r., w Młodzieżowym Domu Kultury w Białymstoku. Dzieci zatańczyły dwa tańce ludowe: kujawiaka i oberka. Cała reprezentacja szkoły (tancerze z kl. III a, koło teatralne „Mali artyści” oraz chór SELA) otrzymała od organizatorów pamiątkową statuetkę, która została przekazana dyrekcji szkoły. Po występie nie zabrakło tradycyjnych pączków. To było udane pożegnanie karnawału 2006.

    8 marca, w Dniu Kobiet, chłopcy złożyli koleżankom życzenia i ofiarowali im czerwone serduszka oraz słodycze. Potem rozpoczęła się dyskusja na temat: Co to znaczy być gentelmanem wobec kobiet? Dzieci zapoznały się także z sylwetkami sławnych Polek, a także ze zmianami w modzie damskiej na przestrzeni wieków na podstawie ilustracji. Ostatni temat zainteresował szczególnie dziewczynki. Na zakończenie kolorowały one ilustracje przedstawiające stroje damskie z różnych epok i jednocześnie pozowały kolegom do portretów. Najciekawsze prace umieszczone zostały na klasowej wystawie.

    Przed nadejściem wiosny uczniowie wykonali w grupach Marzannę oraz gaik. U progu wiosny Marzanna została utopiona w wiadrze wody, a jej miejsce zajął w sali kolorowy gaik. Dzieci powitały wiosnę wesołą piosenką i tańcem.
Wkrótce potem klasę spotkała wielka niespodzianka. W odpowiedzi na grudniowy list napisał do dzieci z kl. III a sam Święty Mikołaj z fińskiej Laponii! Opowiedział w liście o swoim kraju i o tym, co dzieje się wiosną, latem i jesienią w mikołajowej osadzie.

    W kwietniu klasa spotkała się przy wielkanocnym stole. Nie zabrakło na nim jajek oklejonych paskami barwnego polaru oraz świątecznych „mazurków” ozdobionych plasteliną. Uczniowie wysłuchali opowiadania nauczyciela o wielkanocnych zwyczajach, złożyli sobie życzenia świąteczne, a potem szukali ukrytej w sali niespodzianki od wielkanocnego zajączka. Okazało się, że były to małe czekoladowe jajeczka.
Uczniowie złożyli także życzenia pracownikom szkoły i wręczyli własnoręcznie wykonane pocztówki wielkanocne. Wykonali również kartę pracy na temat: Symbole z wielkanocnego koszyka.
Po świętach dzieci wędrowały po szkole z kogucikiem i wiosennym gaikiem.
Zgodnie ze starym polskim zwyczajem za życzenia i piosenki otrzymali słodkie podarunki i trochę pieniędzy na klasowe potrzeby.

    Z okazji Dnia Flagi Rzeczypospolitej Polskiej oraz Święta Konstytucji 3 Maja uczniowie odświeżyli swoje wiadomości na temat polskich symboli narodowych, poznali genezę i znaczenie majowego święta dla Polaków oraz ozdobili salę lekcyjną własnoręcznie wykonanymi chorągiewkami.

    W maju przygotowali również prezenty i laurki z okazji Dnia Matki.

     Z okazji Dnia Dziecka uczniowie obejrzeli premierowy spektakl Szkolnego Koła Teatralnego pt. „Księżniczka i smok”. Potem tworzyli swoje literackie i malarskie autoportrety. Na zakończenie dziecięcego święta bawili się przy muzyce – retro, z lat szkolnych swoich rodziców. Okazało się, że niektóre piosenki nie są im obce.

     Pod koniec roku szkolnego, z okazji zbliżającej się sobótki, uczniowie zapoznali się z baśnią o kwiecie paproci, ozdobili nim laurki z okazji Dnia Ojca, stosując dowolną technikę plastyczną i bawili się w sobótkowe zabawy.