Autorki:

WIOLETTA SOROCZYŃSKA – nauczyciel

Szkoła Podstawowa Nr 21 w Białymstoku

IRENA LIS- nauczyciel

Szkoła Podstawowa Nr 29 w Białymstoku

 

KONSPEKT LEKCJI DO KLASY VI – KSZTAŁTOWANIE UCZUĆ ESTETYCZNYCH

TEMAT: Nasze fascynacje światem przyrody – opis jesieni.

Cele operacyjne:

-         uczeń dostrzega piękno jesieni

-         zapoznaje się z bogatym, oryginalnym językiem literackich opisów oraz poezji

-         wykorzystuje słownictwo z lekcji do swego opisu

-         opisuje jesień, używając środków artystycznych

-         rozwija umiejętności związane z konstruowaniem opisu

-         bogaci swój słownik

-         dokonuje przekładu intersemiotycznego swego opisu (plastyka)

-         próbuje wyrazić piękno jesieni językiem własnej poezji.

 

Środki dydaktyczne:

-         słownictwo literackie wybrane z powieści „Chłopi” W. St. Reymonta oraz utworu „Uśmiech dzieciństwa” M. Dąbrowskiej dotyczące jesieni

-         inne słownictwo związane z powyższym tematem

-         reprodukcje, zdjęcia przedstawiające jesień

-         teksty wierszy związanych z jesienią

 

Metoda:

-         zbiorowa

-         przekładu intersemiotycznego

 

 

1.      Punktem wyjścia do przeprowadzenia lekcji była wycieczka do lasu lub parku, zwrócenie uwagi na piękno przyrody, jej elementy – liście, drzewa, niebo oraz na atmosferę, którą one tworzą.

 

2.      Rozpoczęcie lekcji od recytacji wierszy związanych z jesienią. Wprowadzenie w temat.

a)      T. Różewicz „Bursztynowy ptaszek”

b)      J. Iwaszkiewicz – wiersze z tomu „Warkocz jesieni”

 

3.      Nawiązanie do odbytej wycieczki do parku – obrazy jesieni i jej barwy.

 

4.      Zapoznanie uczniów ze słownictwem literackim, zwrócenie uwagi na użycie epitetów, porównań, uosobień. Rozdanie tekstów (ksero).

 

¨     pola, krajobraz   -          opustoszałe, ciche, nieme

                                            płachty szarych pól rozciągają się

                                                    krajobraz mieniący się w słońcu jesiennymi barwami

                                                    jaskrawy pejzaż, szary pejzaż ożywiony plamami barw

 

 

¨     niebo                    -        wysoki, blady błękit nieba

                                            obłoki przybierają najróżniejsze kształty, przypominają ...

 

¨     drzewa i liście      -          płyną ogromne białe lub szare obłoki niby zaspy śniegu

                                                  obłoki nawiane przez wichry, postrzępione

                                                    ciemne, groźne, ponure, piętrzące się chmury

                                                    ciche, nieme, jak gdyby senne rzędy drzew

                                                    złote smugi drzew

                                                    oświetlają siebie blaskiem, jaśnieją blaskiem, czerwienią się wonną

                                           wonną purpurą

                                           kasztany spływają nieustanną, rdzawą falą liści

                                           liście tańczą delikatnie i spokojnie z wiatrem

                                           słońce złożyło wśród drzew i liści swoje światło

                                           jesienna, złota szata liści

                                           liście o baśniowych kształtach i kolorach

                                   liście spływają lawiną złota i purpury

                                   drzewa stroją się w odświętne ubiory

                                   drzewa przybierają wszystkie możliwe odcienie żółci, brązu, czerwieni

                                   liście pokrywają, otulają zmarzniętą ziemię, jak gdyby pragnęły ...

                                   liście o fantazyjnych kształtach dodają blasku, koloru, życia szarym chmurom

                                   kobierce, dywany, wzorzyste paciorki, kaskada, deszcz liści

 

¨     pogoda                 -     jesienna szaruga

                                           kapuśniaczek

                                           smutny, deszczowy, zapłakany świat

                                           niebo płaczące łzami

                                           łzy deszczu na szybach

 

¨     uczucia                 -    smutek, melancholia

                                           świadomość przemijania

                                           barwne liście wprowadzają nieco radości w pochmurny krajobraz

                                           jesieni

 

¨     w zakończeniu   -   czar, urok, niepospolitość, niepowtarzalność, niezwykłość jesieni

                                   jesień – fascynuje, olśniewa, urzeka, czaruje, pobudza do refleksji nad życiem

 

 

5.      Konstruowanie własnych opisów.

 

6.      Odczytanie i omówienie niektórych z nich.

 

7.      Praca domowa

              1. Wykonam pracę plastyczną, która swym tematem nawiąże do lekcji.

lub     

              2. Językiem własnych strof poetyckich spróbuj wyrazić piękno jesieni.