Autorki:

WIOLETTA SOROCZYŃSKA – nauczyciel

Szkoła Podstawowa Nr 21 w Białymstoku

 IRENA LIS- nauczyciel

Szkoła Podstawowa Nr 29 w Białymstoku

 

KONSPEKT LEKCJI W KLASIE V

TEMAT: Jesteśmy gośćmi Zeusa – pana Olimpu.  

Podsumowanie wiadomości o mitach.

Cele operacyjne:

- uczeń przypomina poznane na lekcjach mity

- utrwala ich wątki, bohaterów i problemy w nich poruszane

- uczy się wczuwać w daną sytuację i postać bohatera

- odtwarza w sposób spontaniczny wcześniej wybraną przez siebie postać

- rozwija w ten sposób swą wyobraźnię i empatię.

Środki dydaktyczne:

- sala zamieniona w komnatę Zeusa

- biesiadny stół przygotowany dla gości

- stroje olimpijskich bogów i bogiń, ich rekwizyty

Metoda:

- metody aktywne – drama (nauczanie przez przeżywanie)

 

 

1.      Klasa szkolna zostaje zamieniona w salę Zeusa. Wokół stołu biesiadnego siedzą zaproszeni bogowie i ludzie śmiertelni:

-         Zeus jako gospodarz (władający gromami, trzymający piorun)

-         Prometeusz, z którym Zeus szuka ugody

-         Demeter z Korą

-         Odyseusz

-         Syzyf

-         Dedal i Ikar

-         Hades

-         Atena

-         Posejdon z trójzębem

 

2.      Wokół bogów i ludzi znajdujących się przy stole siedzą na krzesłach ziemianie.

 

3.   Drama

     Spotkanie rozpoczyna Zeus (porusza kilka spraw związanych z przybyłymi  gośćmi – kieruje  do nich pytania, żale, informuje o swych zamiarach względem nich).

     Pozostali goście (odpowiednio przebrani, każdy z diademem, na którym widnieje imię), w oparciu o teksty mitów, odpowiadają na jego pytania, wyjaśniają problemy, przedstawiają  swój pogląd.

 

-         Zeus kieruje swe pretensje do Prometeusza dotyczące złamania jego woli i podarowania ludziom ognia.

-         Prometeusz wyjaśnia motywy swego czynu.

-         Włączają się ziemianie – broniący swego dobroczyńcy.

-         Demeter i Kora dołączają się do ich skarg.

-         Hades próbuje bronić Zeusa – swego brata.

-         Odyseusz oskarża bogów o obojętność i okrucieństwo, zwłaszcza Posejdona, zarazem dziękuje Atenie – swej opiekunce za pomoc i wsparcie.

-         Posejdon wspomina niewdzięczność i pychę śmiertelnych ludzi, jako przykład podaje Syzyfa i Ikara.

-         Syzyf milczy zawstydzony, nie ma nic na swe usprawiedliwienie. Mówi  jednak po chwili np.o swej tęsknocie i miłości do życia.

-         Dedal tłumaczy postępowanie syna brakiem rozwagi, młodością, lekkomyślnością, niedoświadczeniem.

-         Atena – bogini mądrości – broni ludzi – Ikara i Odyseusza.

-         Zeus rozstrzyga sprawę Prometeusza, Syzyfa oraz Demeter i jej córki.

Kończy ucztę. Żegna gości i dziękuje im za przybycie.

 

Podczas uczty goście zachowują się stosownie do sytuacji. A więc podają sobie potrawy (mogą je wcześniej przygotować na lekcji plastyki np. z bibuły), nalewają napoje, częstują się owocami, cicho rozmawiają.

 

4.   Praca domowa

 

1. Masz podane 3 polecenia. Wybierz do wykonania jedno z nich. Podkreśl je.

A)    Napiszę dialog dwóch dowolnych uczestników uczty.

B)     Co przekazałbym panu Olimpu w swoim liście do niego po obejrzeniu uczty u Zeusa?

C)    Jak mogłoby wyglądać zaproszenie Zeusa na ucztę olimpijską, skierowane do bogów?

Zredaguję w zeszycie takie zaproszenie, aby swym wyglądem i treścią zachęcało do wzięcia udziału w przyjęciu.