Autor: Marzanna Sienkiewicz

nauczyciel języka polskiego

Szkoła Podstawowa Nr 29

w Białymstoku

 

 

SCENARIUSZ PRZEDSTAWIENIA PT. „WYCIECZKA PO FRANCJI”

(apel kl. IVa w ramach prezentacji państw Unii Europejskiej)

 

   W tle wisi flaga Francji, rysunek wieży Eiffla i mapa z zaznaczonymi najciekawszymi miejscami tego kraju. Na scenę wychodzą dwie dziewczynki, które mają grać rolę przewodników po Francji. Towarzyszy im piosenka w wykonaniu Mireille Mathieu.

 

PRZEWODNIK I:

Bon jour.

 

PRZEWODNIK II:

Salut! Zapraszamy wszystkich zebranych na krótką podróż po Francji.

 

PRZEWODNIK I:

   Francja to największy kraj Europy Zachodniej. Jest prawie dwa razy większa od Polski. Corocznie odwiedza ją rekordowa liczba turystów – ponad 50 mln. To tak, jakby cała Wielka Brytania spakowała swoje walizki i wyjechała do Francji.

 

PRZEWODNIK II:

   Dlatego też i my zachęcamy do odwiedzenia krainy szampana i trzystu gatunków sera, malowniczych wiosek, starych miasteczek oraz tętniących życiem miast.

 

(Dziewczynki cofają się, a na scenę wchodzi uczeń z miniaturką wieży Eiffla w ręku.)

 

UCZEŃ:

   Stolicą Francji jest Paryż. Symbolem tego miasta jest wieża Eiffla. Ta miniaturka w rzeczywistości ma ponad 300 m wysokości i waży 7000 ton. Została zaprojektowana przez Gustawa Eiffla w 1889 r. Mimo że początkowo nie podobała się Francuzom i chcieli ją rozebrać, to wrosła jednak w pejzaż miasta i stoi tam do dziś.

 

(Uczeń cofa się. Na scenę wychodzi ponownie przewodnik.)

 

PRZEWODNIK I:

   Innym symbolem Francji jest Edith Piaf, największa francuska piosenkarka tego stulecia. Z racji drobnej figury nazywana była „wróbelkiem”. Śpiewała o miłości i smutkach ludzi paryskiej ulicy. Zapraszamy, madame Piaf.

 

   (Na scenę wchodzi uczennica ubrana na czarno, która śpiewa piosenkę „Milord” z repertuaru tej artystki, naśladując jednocześnie gesty E. Piaf.

   Następnie na scenę wbiegają dwaj chłopcy w kraciastych czapkach z daszkiem i muszkach pod szyją oraz w marynarkach w kratę. Są to Luis i August Lumiere. Jeden z uczniów niesie na plecach kinematograf zrobiony z tektury. Umiejscowiony on jest na trójnogu. Chłopak stawia go na ziemi i zaczyna kręcić film o publiczności.

   Na scenę wchodzi przewodnik.)

 

PRZEWODNIK I:

   To właśnie we Francji bracia Luis i August Lumiere uruchomili pierwsze kino. W Paryżu zademonstrowali swój wynalazek – kinematograf. Pokazali dziewięć filmów. Jednym z nich był „Wjazd pociągu na stację”, podczas którego widzowie z pierwszych miejsc uciekli, widząc sunącą prosto na nich lokomotywę.

 

(Przewodnik zwraca się do jednego z braci.)

 

PRZEWODNIK I:

Panie Auguście, czy mogłabym kupić ten aparat?

 

AUGUST LUMIERE:

   Na szczęście nie jest na sprzedaż. Gdyby był, zrujnowałby panią. Jako naukowa ciekawostka może jeszcze interesować przez jakąś chwilę, ale przyszłości handlowej nie ma żadnej.

 

PRZEWODNIK I (zwracając się do publiczności):

Nawet nie wie, jak bardzo się mylił.

 

   (Następnie na scenę wychodzi uczeń przebrany za Napoleona, trzymając pod rękę uczennicę, która wciela się w postać Józefiny. Przebrani są oboje w stroje z tamtej epoki, a Napoleon ma charakterystyczną dla niego czapkę.)

 

NAPOLEON:

   Napoleon Bonaparte był największym wodzem w dziejach Francji. Cieszył się olbrzymią sławą. Doszedł do władzy po rewolucji francuskiej. Cała niemal Europa znalazła się pod jego wpływami. Koronował się na cesarza, a jego żona Józefina została cesarzową.

 

(Na scenę wychodzi przewodnik. W tle słychać piosenkę Dalidy „Parole, parole”.)

 

PRZEWODNIK II:

   Paryż słynie z tego, że jest światową stolicą mody. Serdecznie witam Państwa na pokazie mody z kolekcji Preta – a – Porter. Tematem krótkiego pokazu jest „Moda francuska na przestrzeni wieków”. Zapraszamy nasze modelki.

(Podczas pokazu przewodnik komentuje każdą kreację.)

 

   Pierwsza modelka ma na sobie kreację z XVIII wieku. Są to czasy Ludwika XIV. Prawda, że taki strój nie jest zbyt praktyczny.

 

(Na scenę wchodzą ponownie Józefina i Napoleon.)

Pierwsza połowa XIX wieku – Józefina i Napoleon – kreacja w stylu empire.

 

   Następna modelka ma na sobie kostium z lat trzydziestych XX wieku. Ta kreacja odzwierciedla francuską elegancję.

   Na końcu prezentujemy Państwu kreację z kolekcji Coco Chanel, lata 70 –e XX wieku.

Dziękujemy modelkom. Serdecznie Państwu dziękujemy za obejrzenie krótkiego pokazu mody.

 

PRZEWODNIK I:

   Francja to także kraj artystów. Wielu słynnych malarzy mieszkało i pracowało w tym kraju. Jednym z najwybitniejszych był Claude Monet.

 

   (Na scenę wychodzi uczeń przebrany za francuskiego malarza. Ma na sobie beret i długą czarną pelerynę. Na plecach niesie sztalugi, w ręku paletę i pędzle. Chłopiec stawia sztalugi na ziemi i zaczyna pędzlem „malować” publiczność.)

 

MALARZ:

   Claude Monet żył w latach 1840 – 1926. Był przedstawicielem impresjonizmu. Malował pejzaże w różnych porach dnia, roku i w różnych warunkach atmosferycznych. Najsłynniejszym obrazem Moneta jest ten oto „Wschód słońca”.

 

   (Uczeń odwraca sztalugi w stronę publiczności. Znajduje się na nich reprodukcja obrazu „Wschód słońca”. Malarz wychodzi.)

 

PRZEWODNIK II:

Zapraszamy teraz do obejrzenia słynnego tańca rodem z francuskich kabaretów – kankana.

 

   (W rytm muzyki wbiega sześć uczennic przebranych za tancerki kabaretowe, dominują kolory: czerwień, czerń. Dynamicznie i odważnie tańczą kankana.)

 

PRZEWODNIK I:

   Kończymy już naszą wycieczkę po Francji. Mamy nadzieję, iż każdy znalazł w naszej prezentacji coś dla siebie. Nie zapomnijmy też o francuskiej kuchni. Zapraszamy do degustacji francuskich serów, oliwek, bagietek i winogron.

 

   (Dziewczynki przebrane za kelnerki podchodzą do publiczności, częstując wymienionymi produktami.)

 

PRZEWODNIK II:

   Żegnamy Francję z uśmiechem na twarzy, gdyż jak mówi francuskie przysłowie: „Uśmiech skraca dystans”. Au revoir.